Wsparcie niepełnosprawnych
Pomoc osobom z niepełnosprawnością i osobom o ograniczonej możliwości poruszania się
Zgodnie z art. 21 ust. 2 Rozporządzenia nr 2021/782 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 29 kwietnia 2021 r. osoby z niepełnosprawnością i osoby o ograniczonej możliwości poruszania się są uprawnione do nabywania biletów bez dodatkowych opłat.
Zgodnie z art. 3 pkt 21 tego Rozporządzenia za „osobę z niepełnosprawnością" lub „osobę o ograniczonej możliwości poruszania się" uznaje się każdą osobę, która jest dotknięta trwałym lub przejściowym upośledzeniem sprawności fizycznej, umysłowej, intelektualnej lub sensorycznej mogącym w zetknięciu z różnymi barierami utrudniać tej osobie korzystanie w sposób pełny i skuteczny z transportu na równi z innymi pasażerami lub której mobilność przy korzystaniu z transportu jest ograniczona na skutek wieku.
W związku z powyższym, wymienione osoby nie mają obowiązku zgłaszania obsłudze pociągu braku ważnego biletu na przejazd, a przy ich odprawie w pociągu nie pobiera się opłaty za wydanie biletu w pociągu.
Pomoc w podróży ze strony przewoźnika
Na stacjach, na których obecny jest personel, osobom z niepełnosprawnością lub osobom o ograniczonej możliwości poruszania się zapewniana jest nieodpłatnie pomoc w zakresie wsiadania i wysiadania z pociągu lub przesiadania się do pociągu skomunikowanego.
Aby zagwarantować pomoc, o potrzebie jej udzielenia należy poinformować przewoźnika, co najmniej na 24 godziny przed rozpoczęciem podróży.
Jeżeli takiego powiadomienia nie dokonano, pracownicy Kolei Małopolskich dołożą wszelkich starań dla zapewnienia pomocy w taki sposób, aby osoba z niepełnosprawnością lub osoba o ograniczonej możliwości poruszania się mogła odbyć podróż.
Osoba z niepełnosprawnością lub osoba o ograniczonej możliwości poruszania się ma obowiązek zgłosić się na stacji minimum 30 minut i maksimum 60 minut przed odjazdem pociągu.
Osoba zgłaszająca przejazd osoby z niepełnosprawnością lub osoby o ograniczonej możliwości poruszania się powinna podjąć wszelkie racjonalne działania w celu poinformowania przewoźnika o zgłoszonym przejeździe, który się nie odbędzie z wyprzedzeniem wynoszącym co najmniej 12 godzin.
Zgłoszenia przejazdu osób niepełnosprawnych przyjmowane są całodobowo pod numerem telefonu 790 374 036 (informacja o przetwarzaniu danych osobowych podanych w zgłoszeniu przejazdu osoby niepełnosprawnej znajduje się tutaj: Polityka Prywatności). W godzinach od 7:00 do 15:00 zgłoszenia można również przesłać mailowo na adres: asysta@kolejemalopolskie.com.pl.
KMŁ poinformuje osobę, która dokonała zgłoszenia o ewentualnych przyczynach odmowy przewozu osoby z niepełnosprawnością lub osoby o ograniczonej możliwości poruszania się w sytuacji, gdy z jakichkolwiek przyczyn nie będzie w stanie zrealizować tego przewozu.
Podczas zgłaszania przejazdu osoby z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się należy podać:
-
datę podróży
-
relację (stacja wyjazdu, stacja przyjazdu, stacja przesiadania się) z określeniem, na jakiej stacji potrzebna jest pomoc,
-
godzinę odjazdu/przyjazdu,
-
imię i nazwisko podróżnego oraz telefon kontaktowy,
-
nr wagonu i nr miejsca (w przypadku pociągu/wagonu z rezerwacją miejsc),
-
rodzaj niepełnosprawności (czy podróżny korzysta z wózka),
-
czy podróż odbywa się z osobą towarzyszącą/opiekunem; psem przewodnikiem/asystującym,
-
jaki bagaż podróżny zabiera ze sobą,
-
dodatkowe informacje (np. miejsce spotkania).